Rezero

Creem coneixement i impulsem idees, normatives i projectes innovadors perquè tant les empreses, les administracions públiques com la ciutadania puguin tenir la possibilitat de gaudir d'un model de producció i de consumcap al Residu Zero, sense matèries tòxiques, ni productes que quedin sense ús.

cartell dia internacional lliure bosses 03.07.2012Nota de premsa - Barcelona, 2 de juliol-

Demà 3 de juliol se celebra el Dia Internacional Lliure de Bosses (Plastic Bag Free Day), un moviment que va ser impulsat per Rezero fa 13 anys i que es va fer internacional fa 11.

Aquest dia se celebra amb més força que mai perquè, encara que els darrers anys s’han aconseguit moltes conquestes, ens hem d’enfrontar a una realitat agredolça: segons les dades encara estem molt lluny d’assolir les xifres que s’havien promulgat com a meta i de construir una societat Residu Zero.

Les bosses de plàstic com a símbol de la cultura d’usar i llençar

La lluita per l’eliminació de les bosses de plàstic és clau; per una banda, perquè la bossa de plàstic té un alt contingut en elements contaminants i és difícilment reciclable, però sobretot perquè és el símbol emblemàtic de la cultura d'un sol ús. Al mercat, però cada vegada hi ha més productes d’usar i llençar, i no s’estan fomentant suficientment els productes reutilitzables, compostables o els fàcilment reciclables. Necessitem ampliar el focus a tots els productes d’un sol ús, especialment als plàstics.

És per això que aquest dia queda ben emmarcat en el context més ampli del Plastic Free July (Juliol Lliure de Plàstic), moviment internacional que pretén encoratjar la gent a prendre el repte de reduir el consum de plàstics d’un sol ús durant el mes de juliol; a escala més àmplia, l’objectiu és influir en empreses i governs perquè prenguin mesures.

Quins resultats s’han obtingut fins a la data?

Durant els darrers anys, les administracions públiques i cossos legislatius han promogut lleis, plans i acords voluntaris que pretenen donar solució a la problemàtica de les bosses de plàstic. Tot i així, les dades mostren que aquestes iniciatives estan tenint un recorregut i un impacte insuficient.

En 2015 la Comissió Europea va aprovar la Directiva (UE) 2015/720 per la reducció de les bosses de plàstic d'un sol ús: l’objectiu a assolir és de 90 unitats a l'any per persona pel 2019 (i 40 pel 2025). En 2018, va entrar en vigor el Reial decret 293/2018, de 18 de maig, sobre reducció del consum de bosses de plàstic, que prohibeix la distribució gratuïta de les bosses lleugeres d’un sol ús pel 2018.

Catalunya, però, va ser pionera: l’any 2009 es va signar el Pacte per la Bossa a Catalunya que, entre altres accions, obligava al pagament de les bosses de nanses als supermercats (des del 2017 s’amplià a tots els comerços del país). El pagament ha propiciat una disminució de gairebé el 50% en el període 2007-2016. És preocupant, però, que després d’una baixada continuada fins a 2011, l’ús d’aquest tipus de bosses s’hagi vist augmentat des de 2011 fins a 2016. A més, cal tenir en compte que les bosses compostables i oxobiodegradables també han augmentat en els darrers 2 anys.

Segons l’Agència Catalana de Residus, el consum de bosses lleugeres d'un sol ús va ser de 193 per habitant l’any a 2016, molt lluny de les 90 unitats que Europa demana i encara lluny de l’objectiu de reducció del 90% per al 2020.

El posicionament de Rezero

Des de Rezero considerem que els esforços s’han de centrar en acabar amb la cultura d’usar i llençar i no només en una substitució per materials menys contaminants (compostables, etc.) o en una millora de la recollida selectiva.

La lluita contra la presència massiva de plàstics passa per l’aprovació de lleis i normatives valentes que afavoreixin un canvi d’hàbits de la ciutadania (prohibició de la distribució de bosses amb components contaminants, restricció de la producció i ús d'envasos de plàstic d'un sol ús, foment de la venda a granel i envasos retornables, sistemes de retorn d’envasos, etc.). A més, cal dotar a la ciutadania d’informació i d’eines que li facilitin aquest canvi d’hàbits.

La nostra contribució a aquest canvi a nivell de consumidor ha estat el llançament aquest dilluns de l'Interactiu Objectiu #Rezero dissenyat per ajudar a les persones i famílies a emprendre petites accions per reduir la seva producció de residus a casa. Per engrescar la gent i demostrar que els canvis estan a l’abast de tots i totes, hem llançat la campanya Objectiurezero: durant tot el mes de juliol, proposarem 30 minidecisions per motivar la gent a introduir petits canvis a la seva vida quotidiana.