Actualitat

Presència a RTVE (La 2) en la difusió de la problemàtica de la bossa

rtve_para_todos_la2_2

El programa Para Todos La 2 va convidar a la Fundació per explicar la problemàtica de la bossa i les alternatives existents, un fet que ens contenta: a nivell estatal també som un referent. Es va enunciar el Dia Internacional Lliure de Bosses i van explicar l'exemple d'un dels nostres benefactors, Abacus cooperativa.

Clica aquí per veure l'entrevista en la seva totalitat (minut 33)

La "Bossa caca" de Carrefou cau

La responsabilitat de Carrefour per erradicar un problema ambiental com el consum desmesurat de bosses de plàstic cau davant arguments econòmics i transmeten un missatge poc coherent davant la població.
Carrefour ha reduit el preu de les bosses de compra biodegradables, de 10 cèntims a 1 cèntim i fins i tot en alguns establiments de la cadena les estan donant gratuïtament.

Llegeix més...

Participació en la Fira de la Terra 2010

Un centenar de persones van passar per l'estant de la Fundació a la Fira de la Terra d'enguany. Destaquem l'interès de les persones en la situació actual de les bosses d'un sol ús, així com la comprensió en reivindicar una nou marc normatiu català per a la prevenir els residus.

Aquest any, també vam dir NO al Cementir Nuclear.

cartell_fira_terra_2010_200  fira_200  cementiri nuclear

 

Campanya Porta la Sporta - Itàlia

campanya porta la sporta italia bosses plasticAquesta setmana Italia comença una campanya anomenada Porta la Sporta que té com a objectiu fomentar el cistell davant el gran consum de bosses de plàstic consumides al país. Una inciativa més a les que s'estan desenvolupant a tota Europa en la lluita per la reducció de les bosses de plàstic. Des de la Fundació els hem donat suport i, a més, l'associació que ho coordina (Associazione Comuni Virtuosi) ha afegit en el seu manifest la voluntat a celebrar el 3 de Juliol, Dia Internacional Sense Bosses.

Fregides + plàstic + caixa cartró?

fregides_embolcallades_200La fragilitat de les patates fregides és la justificació de posar unes quantes patates fregides dins d'una bossa de plàstic i, a més, la bossa de plàstic dins d'una caixa de cartró. Imaginem-nos obrint la caixa, obrint la bossa de plàstic, menjant les patates en 15-30 minuts i.....zas! bossa i capsa es converteixen en residus que fàcilment es podrien haver evitat.

Quin tipus de màrqueting pot justficar aquest malbaratament de recursos?

Nadal de 2009 - embolicar paraigües?

pluja_bossa_200Durant els dies plujosos de Nadal en el Portal de l’Àngel de Barcelona es va poder observar en comerços com Zara, Mango, Berscha el foment de bosses de plàstic per guardar el paraigües i no mullar el terra del seu establiment. La Fundació Catalana per a la Prevenció de Residus i Consum Responsable vam denunciar aquesta actuació.

Llegeix més...

No a les bosses oxodegradables

d2w_taxatDavant del debat que hi ha hagut amb les bosses de plàstic en els darrers anys, els comerços de Catalunya han hagut de recercar, per iniciativa pròpia, la manera més econòmica i mediambiental possible de reduir les bosses consumides. Per a fer-ho han seguit dues estratègies:

                       1. eliminar les bosses de plàstic
                       2. recercar una alternativa

En aquest sentit han aparegut diversos proveïdors de bosses de plàstic promocionant la bossa oxodegradable com a panacea tot afirmant que "la bossa oxodegradable es recicla i es descomposa més ràpidament que la bossa convencional de plàstic".

Els comerciants han pagat més i han cregut el missatge dels fabricants de bosses oxodegradables però finalment hi ha un estudi que analitza les suposades bondats d'aquest tipus de bosses (que són de plàstic derivat del petroli però amb un additiu químic per accelerar-ne la degradació) i conclou que no són tan ecològiques com diuen els seus fabricants. Entre d'altres aspectes la rapidesa de la seva descomposició no és tan clara ja que s'han de cumplir situacions de temperatura i humitat molt específiques que no trobem habitualment. D'altra banda, el seu reciclatge conjuntament amb bosses "normals" pot comprometre la qualitat del material resultant.

L'estudi, realitzat per la Universitat de Loughborough per encàrrec del Department for Environment, Food and Rural Affairs del govern britànic el podeu descarregar aquí:

icon Estudi sobre els impactes mediambientals de les bosses de plàstic oxodegradables (ACV) (1.79 MB)

El que sí que és ecològic, mediambiental, lògic, entenedor, simple, raonable.. és que davant al gran consum de bosses que consumim a l'anar a comprar, l'alternativa sigui donar-ne menys. I després preguntar-se... i com? Optant per un element que es reutilitzi desenes de vegades per anar a comprar (i no per separar la brossa!) i, alhora, motivar a la gent que no agafi tantes bosses amb un factor econòmic (fent pagar el  cost econòmic i mediambiental de les bosses, siguin les que siguin).

 

Contaminació de les nostres llars per formaldehid

A la Fundació creiem que la prevenció de residus s'ha de tractar des de la quantitat i la toxicitat dels residus.

Aquesta notícia que us adjuntem és un dels molts exemples de toxicitat a partir de productes que s'utilitzen comunment a casa nostra i que són perillosos per a les persones i el medi ambient.

Revista Consumer.

La compra de famílies de tot el món

Us convidem a fixar-vos en les fotografies de cada una de les diapositives de la presentació que us adjuntem, sobretot per les diferències entre famílies de tot el món i la seva compra setmanal (nivells de sobreempaquetats segons el país). Com veiem, encara hi ha una relació directe amb el poder adquisitiu d'una família i la producció de residus. Tot i que les lleis europees diuen ben clar que s'ha de dissociar el creixement econòmic amb el creixement dels residus, és ben comprovat que no s'està complint ni de bon tros.

icon Fotografies de famílies de tot el món i la seva compra setmanal (2.36 MB)