fbpx

Assessorament personalitzat a més de 40 activitats econòmiques

En el marc del programa Comerç21, PIMEC i Diputació de Barcelona han comptat amb Rezero per assessorar sobre consum responsable tots els comerços, serveis i empreses adherits al projecte.

Rezero ha ofert dues formacions en línia i ha visitat més de 40 activitats econòmiques per ajudar-les a millorar en sostenibilitat.


PIMEC, la Diputació de Barcelona i Rezero treballen plegades perquè les empreses micro, petites i mitjanes no se sentin soles davant els nous reptes ambientals. Darrere aquestes activitats comercials hi ha persones que, amb el seu esforç, són les que fan possible l’existència d’un teixit comercial local i dinamitzen l’economia dels barris i pobles. Però els nous reptes ambientals els suposen un desafiament i d’aquí la necessitat d’oferir-los eines per afrontar-los.

Assessorament personalitzat

A més de les dues sessions virtuals en què es van compartir recomanacions generals adequades per a aquest tipus d’activitats, s’han fet visites personals a cadascun dels projectes econòmics inscrits al programa Comerç 21.

L’objectiu d’aquestes entrevistes era recollir informació detallada de cadascuna de les empreses. Des de l’oferta de productes i serveis, al tipus d’embalatges usats per proveïdors i per al servei, passant per la gestió de comandes en línia i enviaments a domicili. Amb aquesta informació, s’han donat alguns consells i propostes de millora in situ. A més, durant les properes setmanes es farà arribar a cadascuna de les activitats una proposta d’actuacions més àmplia.

Bona predisposició de les activitats econòmiques

“Ostres sí, això ho podria fer.” “Aquesta idea m’agrada, m’ho apunto!”. “Doncs sí, no hi havia pensat, però no em costaria res canviar-ho.” Aquest ha estat el to general de les reaccions davant les propostes fetes. Així doncs, les visites han servit per constatar la bona predisposició de les empreses a l’hora de contribuir a mitigar la crisi ecològica.

Alhora, s’ha posat de manifest que les grans estratègies a seguir són clares per tothom i ningú no les qüestiona pas: treballar pel foment del producte local, la reducció de plàstics i la reutilització.

Ara bé, els assessoraments també han deixat clara la necessitat de fer canvis a una escala més gran. També s’han repetit frases com ara “Clar, jo faig això però després les grans superfícies…” o “Per a mi això suposa un cost desmesurat i ningú no m’ajuda, mentre que per a una gran superfície no és res”.

El programa Comerç21

El programa Comerç21 es va iniciar al 2017. Ara ja se n’han fet sis edicions i la setena és a punt. En paraules de les tècniques de la Diputació de Barcelona i de PIMEC «Es tracta d’un programa sorgit de la col·laboració públicoprivada entre la Diputació de Barcelona i PIMEC amb l’objectiu d’ajudar i millorar el comerç de la província de Barcelona. Tant des de la Gerència de Serveis de Comerç de la Diputació de Barcelona com des de PIMEComerç, som conscients de les necessitats que presenta el sector. Amb programes com Comerç21 i d’altres, treballem per oferir-li ajudes, ja sigui directament o indirectament, a través de les associacions i/o governs locals.»

El programa Comerç21 ajuda a definir i implementar noves estratègies per tal de donar l’impuls que necessita cada negoci de forma individual a través dels assessoraments personalitzats i, de forma col·lectiva, amb les formacions conjuntes.

Els impulsors del projecte expliquen que «les temàtiques que es treballen en aquest programa són personalitzades segons les necessitats de cada cas, tot i que s’emmarquen majoritàriament en les següents àrees: redefinir el model de negoci, la comercialització i el màrqueting, l’aparadorisme i visual merchandising, la digitalització, l’organització i equip humà, la professionalització i gestió del negoci, i des de la 6a edició, es va afegir la sostenibilitat».

Vetes de colors en una merceria de la xarxa Sostenibilitat Comerç Verd

Sostenibilitat i comerços

Tant PIMEC com la Diputacio de Barcelona són conscients que apostar per un desenvolupament sostenible implica promoure dinàmiques productives i comercials que responguin a les necessitats del present sense comprometre les capacitats del futur, garantint l’equilibri entre el creixement econòmic, la cura del medi ambient i el benestar social.

Quan van emprendre el projecte Comerç21, fa anys, la digitalització era el principal repte que afrontaven els petits negocis. Però els esdeveniments recents han fet que la digitalització dels comerços hagi avançat ràpidament. Ara els reptes que afronten les empreses són diferents.

«La sostenibilitat és un dels nous reptes, ja que cada cop més els consumidors tenen consciència de compra i volen que les empreses també siguin conscients. És per això que, per a aquesta 6a edició, vam apostar per dedicar part de l’assessorament i formacions a la sostenibilitat aplicada als comerços. Vam comptar amb Rezero donades les bones experiències que havíem tingut en projectes anteriors.»

El comerç: motor de canvi

Des de Rezero sempre s’ha tingut clar el paper clau dels comerços i les petites i mitjanes empreses en la transformació econòmica necessària. Més de 15 anys d’experiència amb el certificat Comerç Verd han permès constatar i visibilitzar que ja hi ha una àmplia xarxa d’establiments compromesos amb el canvi.

Però els desafiaments són importants i calen eines, com la guia “Comerç a domicili en l’era postcovid”, publicada per Rezero l’any passat. La participació en el programa Comerç21 ha significat una bona oportunitat per acostar aquests i altres criteris de sostenibilitat a més comerços.