Rezerolab

Nou estudi: innovació en la reutilització d’envasos

Rezero presenta un recull de d’experiències internacionals de reutilització a supermercats i altres establiments de venda al detall.

L’estudi també categoritza els diversos tipus de sistemes de reutilització i els seus molts beneficis compartits.


Una de les claus per avançar cap a la societat residu zero és la reutilització d’envasos. Rezero, que continua impulsant el Protocol per a la reutilització, el qual ja té més d’una desena d’adhesions, presenta ara l’estudi “Experiències internacionals de reutilització a supermercats i altres establiments de venda al detall”.

Després de fer una prospecció de les iniciatives existents en l’àmbit internacional i recollir informació sobre els resultats obtinguts, Rezero ha categoritzat els tipus de sistemes i n’ha analitzat els beneficis. L’estudi inclou una àmplia relació de les experiències, amb dades sobre l’abast de la seva implantació.

.

Reutilització: més enllà de l’envàs propi

Quan es parla de reutilització d’envasos, sovint la gent pensa en l’opció de portar bosses i carmanyoles de casa. Aquesta és l’opció més simple i sostenible, ja que no implica una logística de recollida i rentat industrial i les emissions associades.

Ara bé, aquest hàbit de compra no sempre és viable. Per això és una bona notícia que cada vegada hi hagi més iniciatives que faciliten la reutilització d’envasos de productes alimentaris, de cosmètica, de menjar per emportar, etc. Tant n’hi ha que impliquen retornar els envasos a l’establiment com d’altres en què s’usa un servei de recollida al domicili.

.

Diversitat d’experiències de reutilització

L’estudi recull divuit iniciatives d’àmbit internacional que tant van orientades a les empreses productores com a distribuïdores i establiments comercials. En alguns casos es tracta de proves pilot impulsades per empreses o entitats, en d’altres, són empreses nascudes a fi d’oferir serveis de logística de recuperació i rentat d’envasos.

Sovint el sistema aporta alguna innovació tecnològica que aporta un valor afegit. És el cas dels envasos amb xips RFID de MIWA, que permeten fer-ne un seguiment al llarg de la cadena de distribució i alhora identificar els productes que contenen. En altres solucions, els envasos incorporen un codis QR que també faciliten la traçabilitat del producte i el càlcul del nombre d’usos.

.

Les grans empreses ja ofereixen opcions de reutilització

L’objectiu de l’estudi és difondre aquest ventall d’opcions al sector de la distribució nacional. Si bé aquí encara hi ha poques iniciatives, són sistemes cridats a expandir-se els propers anys. Així ho han entès ja empreses com, entre d’altres, Unilever, Häagen-Dazs i Coca-Cola; distribuïdores com Lidl i Tesco i cadenes de menjar ràpid com Burger King i McDonalds, que han començat a introduir envasos reutilitzables en la seva oferta.

.

Fidelització de la clientela

Els beneficis ambientals de la reutilització d’envasos estan fora de dubte. Però les empreses que estan apostant per aquesta mesura de sostenibilitat, descobreixen que també els comporta nombrosos beneficis empresarials. Aquests inclouen la reducció de costos, la integritat davant de possibles interrupcions de subministrament, la fidelització de la clientela i la millora de l’experiència de les persones consumidores.

Un altre motiu de pes és que la legislació ja comença a establir obligacions en aquest sentit; és el cas de la nova llei de residus espanyola, que obliga els establiments comercials més grans a dedicar part de la superfície a la venda a granel o en envàs reutilitzable.

19 de juliol de 2022