Al Festival Residu Zero no tan sols es va fer una diagnosi de la situació actual en l’àmbit del tèxtil; la responsabilitat ampliada del productor i el sistema de dipòsit, devolució i retorn i, també, dels tòxics en els productes de consum, sinó que també es van presentar experiències d’èxit i apuntar estratègies transformadores.
Hi van participar veus autoritzades en aquests tres àmbits, ja sigui des d’un vessant acadèmic com des de l’experiència en l’impuls d’experiències inspiradores.
El Festival Residu Zero 2025 ha reunit veus expertes i professionals per debatre sobre els principals reptes i solucions en la prevenció de residus i la sostenibilitat. Enguany, tres grans temes han centrat l’atenció: la problemàtica de la fast fashion i les estratègies per a un model tèxtil més circular; l’evolució de la Responsabilitat Ampliada del Productor i els sistemes de dipòsit, devolució i retorn d’envasos, i l’eliminació de tòxics en productes quotidians. A través de ponències i taules rodones, s’han compartit iniciatives pioneres i bones pràctiques que estan marcant el camí cap a una societat més responsable amb els recursos i la salut ambiental.
La “fast fashion”, amb els dies comptats?
El tèxtil va ser un dels grans temes d’aquesta edició del Festival. Des de la UNEP, van exposar els principals motius que han fet que hagi estat el tema del Dia Mundial del Residu Zero d’enguany. Tot seguit, en el bloc titulat “Estratègies per a la suficiència, prevenció i reutilització del textil”, va posar-se el focus en la sobreproducció, i van donar-s’hi a conèixer iniciatives i polítiques que fomenten un consum més responsable i models de negoci circulars. Entre d’altres, s’hi va parlar del cas de França, que treballa en un projecte de llei per regular la ultrafast fashion, I per part de Catalunya va presentar-se el Pacte per a la moda circular, un acord voluntari cocreat el 2022 amb tota la cadena de valor, i que ja compta amb més d’un centenar de signants amb uns objectius quantitatius i un pla de treball. Per acabar, van donar-se a conèixer diversos casos d’èxit al voltant del tèxtil que aposten per un model més circular de producció i consum del tèxtil.
Limitacions i potencial de la RAP, aplicades al SDDR
La Responsabilitat Ampliada del Productor (RAP), la reutilització dels envasos a Europa i la implantació del sistema de dipòsit, devolució i retorn d’envasos (SDDR) a l’Estat espanyol van ser els protagonistes d’un segon bloc de continguts del Festival. En el que va centrar-se en la RAP, va recalcar-se que si bé aquesta ha permès finançar la infraestructura per a la gestió dels residus i n’ha incrementat la recollida i la gestió, el model amb què s’ha implementat no ha contribuït a reduir la generació de residus.
L’SDDR va centrar una conferència en què van conèixer les experiències de Letònia i Portugal, i en què van intervenir AECOC i Ecoembes per conèixer les implicacions que tindrà tant per als comerços, els gestors de residus, la ciutadania, i des del punt de vista de la governança. El que s’hi va dir és que es desconeix, per ara, com serà el model que s’implementarà a Espanya, i que actualment s’està creant tota l’estructura de la logística inversa. Un dels avantatges és que, en ser un sistema que ja s’implementa en altres països, no cal inventar res sinó agafar el millor de cadascun. Tant AECOC com Ecoembes van assenyalar que la clau serà el consumidor, i que caldrà posar-li fàcil.
Una societat lliure de tòxics és possible
El tercer dels grans temes que van abordar-se al Festival va ser l’eliminació dels tòxics en els productes d’ús quotidià i que afecten la nostra salut. S’hi va recalcar la idea que salut i medi ambient van de bracet, motiu pel qual una societat residu zero ha de ser, necessàriament, una societat tòxic zero. Va incidir-se, especialment, en els PFAS, un grup de compostos químics sintètics presents en nombrosos productes industrials i de consum. Tot i que moltes veus afirmen que som lluny d’arribar una societat lliure de PFAS, en la sessió s’hi va dir que el canvi ja s’està produint i que ja hi ha un mercat pròsper lliure d’aquests compostos químics. Com a mostra, van donar-se a conèixer alguns dels projectes de l’organització Health Care Without Harm Europe en centres hospitalaris del Regne Unit, per exemple per racionalitzar l’ús dels guants només per quan sigui necessari, per reduir l’exposició de plàstics en embarassades i menors de dos anys, per exemple, substituint els biberons de plàstic per biberons de vidre.
Març 2025
Darrera actualització: abril 2025