Si un producte s’espatlla, repara’l!
Reparar un producte quan s’espatlla s’ha convertit en un acte de rebel·lió contra el consumisme imperant
“Pel que et costarà arreglar-te’l, et surt més a compte comprar-ne un de nou.” Aquesta frase és un clàssic quan s’intenta reparar un producte tecnològic: des d’un telèfon mòbil a una nevera, des d’una rentadora a uns auriculars. Però hi ha qui s’organitza per combatre aquest malbaratament de recursos militant a favor de la reparació.
En aquest episodi del pòdcast Rezero, l’Anna Peña conversa amb la Blanca Callén, cofundadora de Restarters BCN. Es tracta de l’associació barcelonina vinculada a un moviment internacional que actua perquè les persones tinguin coneixements tecnològics bàsics per reparar els aparells electrònics que tenen a casa. Ho fan organitzant les anomenades “restart parties”, en què ensenyen a reparar tota mena d’objectes electrònics que les participants duen de casa.
La conversa gira entorn l’obsolescència programada i els dissenys que compliquen la reparabilitat dels objectes. Per exemple, quan un objecte no es pot desmuntar, els materials són de mala qualitat, els cargols no són de mida estàndard i no pots fer servir el tornavís que tens a casa, o no té peces de recanvi.
Els prescindibles
Per a la Margalida Ramis, del GOB, la publicitat és el gran prescindible.
Els imprescindibles
La convidada ens recomana:
Víctor Papanek. Diseñar para el mundo real. Ecología humana y cambio social. Barcelona: Pol·len Edicions, 2014.