Aquest any les actuacions dels comerços finalistes tenen a veure amb la comunicació sobre consum conscient i residu zero des del comerç local. Les tres iniciatives finalistes són experiències inspiradores que ajuden a difondre el consum al comerç local, sense envasos i sostenible. El boca a boca i la confiança amb la clientela és la seva millor eina, però també fan difusió per xarxes socials i altres mitjans com tallers o xerrades en espais municipals.
Ana Jimenez, responsable i propietària de Granel Lleida, rep el Premi Rezero en la categoria de comerç de part d’Àlex Goñi, patró de Rezero i President de PIMEComerç.
Granel Lleida ha guanyat el premi Rezero Comerç 2023. Com et sents?
Feliç!! Després d’aquests últims mesos que m’estan resultant molt durs per tot el que m’ha comportat, rebre aquest premi em fa feliç, és una cosa bonica que fa que s’alleugeri tot el caos que porto damunt. Tot i ser per la comunicació en base la sostenibilitat, m’ho he pres com un reconeixement a tota la feina i recorregut que he fet a la botiga ara que aquesta etapa s’acaba. Feliç de saber que he anat per bon camí.
Com va néixer el teu comerç? D’on surt l’interès per obrir un establiment amb una oferta sostenible com el vostre, en aquest cas basat en la venda de productes a granel?
Tot sorgeix d’una necessitat pròpia. Va ser en una època en què vivia sola i cansada de comprar a kg en els supermercats i d’haver de llençar a les escombraries aliments que se’m feien malbé (la gota que va vessar el vas va ser quan vaig haver de llençar gairebé 1kg de farina integral perquè li havien sortit cuquetes) aleshores vaig estar buscant on podia comprar a granel (igual que feia amb els productes de neteja) i per internet vaig trobar aquesta cadena “GRANEL” que, a més, tenien una filosofia molt semblant a la meva (natural, sense residu, ecològic, cura del medi ambient, entre altres). Va donar la casualitat que pocs mesos després em van fer fora de la feina i se’m va ocórrer obrir una botiga a Lleida on podria cobrir una necessitat de més gent. Aquí, a més, podria “lluitar” per les meves creences.
Quina va ser la resposta de les veïnes?
En principi, veïns i veïnes entraven encuriosits per veure la botiga. Es quedaven mirant a través les vidrieres als quals els convidava a passar dins. Els explicava (i avui encara ho faig) quin tipus de botiga és, quins productes ofereixo i com funcione: poden autoservir-se utilitzant els envasos de la botiga o bé poden portar els seus de casa.
A poc a poc venien a fer la seva compra, primer poca cosa, per provar, després, més quantitat i més productes.
En definitiva, em van donar una bona resposta. I, encara me la donen, tot i passar una mala temporada a la botiga per falta de producte, veig que encara responen.
En recollir el premi, vas comentar que fa sis anys que vau obrir la botiga. Creus que l’entorn i l’estil de consum de les veïnes de Lleida ha canviat en aquests sis anys? Trobes que hi ha hagut un canvi cap a un consum més sostenible?
Hi ha hagut canvi però poc. Encara no hi ha prou consciència per un consum sostenible. Són pocs els que em porten els seus envasos (tot i oferir-los el 3%). Pot ser perquè estan poc informats doncs percebo que creuen que el fet d’endur-se els aliments en bosses de paper ja redueixen envasos. Però no és així sinó que l’únic que es fa és menys plàstic (que ja està bé). L’ideal fore que no es fes més residus i els recordo constantment que poden reutilitzar les paperines de la botiga en una altra ocasió. Encara hi ha molta feina a fer.
Aquest any, premiàvem la comunicació en temes de sostenibilitat des dels comerços locals. Quin creus que ha de ser el paper del comerç local en aquest sentit? Trobes important el vostre paper com a divulgadores de les alternatives residu zero?
Molt important. Els comerços hem d'”educar” als nostres clients. Des d’un temps cap a aquí, ens ho hem trobat tot envasat i reenvasat, ja pesat, que només cal entrar a la botiga, agafar, pagar i marxar. Tot amb presses i córrer, córrer. S’ha perdut comprar relaxat, amb tranquil·litat, comprar el que realment necessites i, sobretot, comprar sense envasos com ho feien les nostres iaies.
Hem de “reeducar” als nostres clients i conscienciar-los cap a un consum més sostenible i més saludable. Els hem d'”ensenyar” a com fer rebost amb productes locals i de temporada per no malbaratar i llençar aliments. Incentivar-los a què portin els seus envasos (cada cop hi ha més botigues que deixen portar carmanyoles i bosses pròpies, bravo!!). No els hem de “castigar” fent que paguin les bosses. Jo, quan em demanen una bossa per endur-se la compra, els hi dono una de paper sense cost i sense nanses, d’aquesta manera els hi resulte incòmode i n’hi ha que opten per no agafar-la i endur-se la compra a la bossa de mà o bé el pròxim dia ja porten la seva bossa.
També hem de ser informadors a través de més xerrades o xarxes socials dels beneficis del residu zero, del no malbaratament i la sostenibilitat tan necessària.
Hi ha cops que venen grups d’alumnes a conèixer el funcionament d’una botiga a granel i aprofito l’ocasió per explicar-los la importància i el pes que hi ha en la botiga el fet de produir menys residu. M’encante!!
Per últim, ens agradaria demanar-te què us ha aportat rebre la certificació de Comerç Verd pel Granel Lleida.
Orgull. Satisfacció per aquest reconeixement i saber que per aquest indicatiu la gent poden saber que en aquesta botiga es treballe per un consum sostenible, responsable, respectuós amb el medi ambient i de proximitat.