Zero Waste Europe celebra el desenvolupament del ReuSe Vanguard Project a Barcelona, liderat per Rezero.
Reproduïm el text publicat al seu web, traduït al català.
En el brunzit dels carrers de Barcelona, s’està produint una revolució residu zero. En els últims anys, Rezero ha liderat la missió de fer dels envasos reutilitzables la nova norma en una de les ciutats més grans d’Europa. La iniciativa està integrada en el ReuSe Vanguard Project (RSVP), una acció paneuropea per normalitzar l’adopció de sistemes de reutilització interoperables, assequibles i adequats per a begudes i aliments per emportar, tant per a empreses com per a ciutadans.
Acabar amb l’hàbit d’un sol ús
Afrontem-ho: fins ara, l’adopció d’envasos reutilitzables per a aliments i begudes a Barcelona ha estat poc més que anecdòtica. Però les opcions de reutilització per menjar per emportar estan creixent, amb empreses com Vasovengo i Bumerang oferint tasses i bols reutilitzables per emportar. Vasovengo ofereix un sistema de dipòsit senzill per a tasses i bols reutilitzables, mentre que Bumerang utilitza un enfocament d’alta tecnologia amb codis QR per fer el seguiment tant dels usuaris com dels contenidors. Altres opcions, com el Pacto Zero, també estan disponibles per als restaurants locals. Aquestes empreses faciliten als restaurants i cafeteries el canvi cap a opcions de menjar per emportar sostenibles, donant a la clientela un seguit d’opcions per adaptar-se a les seves preferències.
És precisament per facilitar i ampliar aquest renaixement de la reutilització que Rezero va decidir prendre mesures. Amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, l’empresa de gestió de residus Urbaser i altres socis, Rezero va llançar un ambiciós projecte pilot, en forma de campanya, que es desenvoluparà fins al final del 2024. Els objectius de “Take Away Retornable” són clars: augmentar la consciència sobre els sistemes de gots i bols reutilitzables, educar tant a qui gestiona restaurants com a la clientela sobre els seus beneficis i crear una xarxa d’aliances per promoure’n l’adopció. És un propòsit ambiciós, però els resultats ja són prometedors.
De la fidelització de la clientela a l’artivisme
En el centre del projecte hi ha un sistema de targetes de fidelització digital que està convertint les opcions sostenibles en recompenses emocionants. Imagina’t guanyar punts cada vegada que tornis un got o un bol. Després de 21 usos, podràs triar entre tota una sèrie d’experiències, des d’escape rooms i tallers d’art fins a concerts i activitats esportives. És emocionant i gratificant tant per a les persones consumidores com per als restaurants, ja que l’establiment que usa més contenidors reutilitzables cada mes també obté un premi especial.
Però la campanya no s’atura aquí. Imagineu una escultura imponent feta completament de contenidors d’un sol ús descartats de peu desafiant en una finestra del centre comercial de Westfield. Aquesta peça d’artivisme, creada per Art is Tra$h, és un recordatori cru dels residus generats per articles d’un sol ús i de la necessitat urgent de canvi.
Difonent el missatge
L’abast de la campanya ha estat impressionant. Gràcies a la col·laboració amb Clear Channel, més de 330.000 anuncis han captat l’atenció de la ciutadania en més de 100 cartells digitals de tota la ciutat. El missatge també s’ha difós a través de diversos mitjans de comunicació, des de la revista Time Out fins a Betevé TV i Catalunya Ràdio. Els webs de la ciutat de Barcelona també han impulsat aquesta campanya.
No obstant això, la divulgació més crucial ha estat per als mateixos restaurants. L’equip del projecte ha visitat personalment més de 200 establiments, ha fet enviaments regulars a més de 750 i ha ampliat les invitacions a 3.900 restaurants a través del Gremi de Restaurants de Barcelona. Fins i tot el districte de negocis de la ciutat s’ha sumat a la causa, amb 22network Barcelona difonent informació del projecte als seus 250 associats. Altres agents, com l’eix comercial del barri del Poblenou o l’Hostaleria pel Clima, també van informar els seus restaurants sobre el pilot.
Per descomptat, no hi ha revolució sense els seus reptes. Molts bars i restaurants han dubtat a adoptar contenidors reutilitzables, al·legant qüestions sobre els costos i la confusió del client. La campanya està abordant aquests dubtes directament, proporcionant informació clara sobre els sistemes i demostrant el seu potencial d’estalvi.
Construint un futur centrat en la reutilització
A mesura que el pilot continua, l’equip no està mostrant cap senyal de desacceleració. S’està duent a terme el projecte “Take Away Retornable” en el prestigiós Fòrum Gastronòmic, i s’estan duent a terme anàlisis de papereres per ressaltar encara més l’impacte dels contenidors d’un sol ús.
Les lliçons apreses d’aquest pilot seran compartides de manera àmplia, perquè puguin servir d’inspiració a iniciatives similars en altres ciutats. És possible que aviat vegem aparèixer sistemes de contenidors reutilitzables en estadis, cinemes i transports. L’ambició és utilitzar els aprenentatges d’aquest projecte, així com els de les altres ciutats i ubicacions del RSVP, per fer de la reutilització una realitat quotidiana cada vegada més gran per als ciutadans i les empreses de tota Europa.
Encara que l’adopció generalitzada de sistemes per emportar reutilitzables és, sens dubte, complexa, una cosa és clara: els contenidors reutilitzables són el futur. A mesura que avancem cap a una societat residu zero, les ciutats i restaurants pioners tenen l’oportunitat de liderar el camí.
Així que, si estàs en el món de l’hosteleria a Barcelona, per què no unir-te a la revolució de la reutilització adherint-te a aquests beneficis de la reutilització? I si vius o visites Barcelona (o qualsevol ciutat, per això), per què no demanes al teu lloc preferit per emportar-te la teva comanda en un contenidor reutilitzable? Pot semblar un petit pas, però com ens mostren Barcelona i les altres ciutats del RSVP, aquests petits passos condueixen a un salt gegant cap a un futur més sostenible.
22 d’octubre