Rezero demana a les administracions que fomentin i ajudin les botigues amb criteris sostenibles, més enllà de les campanyes institucionals de comunicació. I engresca a les persones a optar per un consum conscient durant les festes de Nadal.
20 de desembre de 2022
Des de la coordinació de la certificació Comerç Verd, estem constatant la dificultat que tenen actualment els comerços de proximitat per mantenir-se oberts. Hem vist com en els últims mesos, i després d’un any especialment difícil, més d’una desena de comerços certificats arreu de Catalunya han tancat.
Els comerços amb una oferta respectuosa amb el medi ambient i/o amb certificació Comerç Verd, han estat claus per demostrar que els patrons de consums alternatius i respectuosos amb el medi ambient són possibles. Ho veiem amb els requisits que compleixen els productes que venen: aliments, productes de neteja, d’higiene, roba, etc.
Amb la certificació Comerç Verd, per exemple, els propietaris/àries i gestors/es de les botigues se centren en la prevenció d’envasos d’un sol ús innecessaris, afavorint sistemes de reutilització, o aportant una oferta amb un alt valor a favor de la salut, tant en criteris ecològics com de proximitat. Aquestes botigues també treballen per reduir els residus d’envasos al llarg de tota la cadena de subministrament. D’aquesta manera, donen suport al model d’economia circular eficient i l’estalvi de recursos naturals, fet especialment necessari en un context urgent d’adaptació al canvi climàtic i d’impacte actual del model lineal de producció i consum.
A més, tenen un paper clau en conscienciar la ciutadania sobre els problemes dels envasos d’un sol ús. Tenen un impacte tant en la societat, com en els proveïdors, els mitjans de comunicació, la política i el sector minorista. Tant que, el concepte ecològic o de proximitat o sense residus, ja està sent una tendència comercial.
«Per mi és una assignatura pendent ensenyar-li a la gent a consumir d’una manera responsable i sostenible, no en el mode automàtic. I des de la botiga ho fem molt, fent aquesta pedagogia als clients que venen per primera vegada. Nosaltres no ens cansem d’explicar com funcionem, com poden fer i com els podem facilitar aquesta transició a ells. I el que més ens agrada és que a la nostra botiga venen molts infants, venen moltes famílies amb infants. I els infants estan encantats amb aquesta manera de comprar. Que ells puguin servir-se de manera autònoma, que ells mateixos es puguin servir els seus fruits secs en el seu propi tàper, a ells els hi encanta i és un èxit. Perquè és el final el que ells després consumiran. És un canvi de paradigma total, cal nedar molt a contracorrent, però s’ha de fer».
Gisela Pahissa del Rebost de Sant Feliu – guanyadora Premi Rezero Comerç 2022 –
El greenwashing d’alguns dels supermercats i grans superfícies desvirtuen la tasca social del comerç de proximitat
Malauradament, s’està constatant una realitat: tot i l’èxit del concepte i el model de negoci centrat en la reducció de residus i l’oferta respectuosa amb el medi ambient que ha anat creixent al llarg dels anys, ara mateix i després de successives crisis (cinc onades de COVID i augment de la inflació amb la guerra d’Ucraïna), estan tancant diverses botigues que han defensat la filosofia Residu Zero. Les diverses crisis han afectat dràsticament l’acció de compra i els hàbits de les persones: hi ha hagut un distanciament social, i la tornada als descomptes dels supermercats que, alhora, han integrat en la seva narrativa i màrqueting el concepte de sostenibilitat (moltes de les vegades sent accions de greenwashing), no han ajudat la continuïtat i sostenibilitat econòmica de les botigues.
“És molt difícil perquè al final nosaltres som formiguetes en un sistema molt gran i amb molt de poder. Clar, lluitar contra els grans supermercats, les grans cadenes, és molt difícil i ells tenen la major part del mercat. Nosaltres simplement hem decidit ajudar aquells que hi creuen, som l’alternativa per aquells que creuen que s’ha de fer així. Estem allà per ajudar-los”.
Gisela Pahissa del Rebost de Sant Feliu
«La persona consumidora ha estat molt agraïda sempre, i cada vegada han estat més les que estan obertes a fer aquest tipus de compra. Amb la pandèmia, per desgràcia, hem notat que s’ha tirat una mica enrere, suposo que per tot l’impacte social que això ha generat, i hem trobat que hi ha hagut molta clientela que el que ha fet ha sigut tornar una mica a consumir productes sobre envasats. Però seguim molt optimistes i positius perquè al final això ha d’anar endavant, és l’única solució que hi ha i realment sí que tenim una clientela fidel que continua amb aquest estil de consum.»
Olga Rodríguez de Yes Future Positive Supermarket – Premi Rezero Comerç 2021
«Com que la paraula sostenible últimament l’estan posant en boca de moltes coses que realment no ho són, la gent se sent enganyada, crec jo.»
Natàlia Agramunt de la botiga Saüc Sostenible i que va tancar enguany (moda).
Crida a les administracions i la ciutadania
Conscients que no es tracta de gestionar una a una les botigues respectuoses amb el medi ambient, sinó que es tracta d’un fenomen social global, i en vista dels primers tancaments de botigues Catalunya, volem fer una crida a les administracions per tal que es promogui de manera contundent i generalitzada el producte a granel, ecològic, de proximitat i sense envasos. Necessitem la voluntat per tal que el model de compra sigui un altre i s’afavoreixi al màxim aquells comerços que tenen una oferta coherent amb les necessitats i reptes econòmics, socials i ambientals actuals. També que es reconegui la funció educativa de les botigues amb una filosofia residu zero i trobar mitjans legals per defensar el model contra el greenwashing.
«D’ençà que vam obrir hem trobat que és molt necessària la formació, la informació. El consumidor necessita tenir aquesta informació per poder prendre les decisions correctes respecte al tipus de consum que està fent.» Olga Rodríguez de Yes Future Positive Supermarket – Premi Rezero Comerç 2021
Natàlia Agramunt de la botiga Saüc Sostenible i que va tancar enguany (moda).
També engresquem a què, en un context de Nadal on el consum de cada unitat familiar s’eleva un 20-30% (Generalitat de Catalunya, 2020), les persones considerin com a primera opció el comerç que tingui criteris de proximitat, ecològics i sense envasos, com els comerços certificats per Rezero com a Comerç Verd. Actualment, a Catalunya i Balears ja comptem amb uns 800 comerços certificats.