Excel·lent acollida de l’alumnat que ha participat a les sessions de Nou Període als instituts.
S’hi promou una menstruació sostenible i sense tòxics, a més de trencar el tabú sobre la regla i tot el que l’envolta.
Aquest primer curs, ja ha arribat a gairebé 200 alumnes, de Catalunya i Balears.
Un dels seus objectius de la campanya Nou Període és arribar a la població més jove. Per això aquest curs Rezero ha començat a oferir als instituts una proposta orientada a l’alumnat.
Primers 4 centres, gairebé 200 alumnes
Es tracta d’un programa de tres sessions, amb dinàmiques participatives, per a cada grup classe. Hi ha molts aspectes a tractar: des de facilitar un espai per poder parlar sense vergonyes ni manies sobre la menstruació, a descobrir que existeixen calces menstruals o com funciona la copa. També s’analitza l’alt impacte ambiental dels productes d’un sol ús i es va al laboratori per observar-ne la composició. Fins i tot es fan càlculs matemàtics per calcular l’estalvi econòmic que pot suposar emprar productes reutilitzables: més del 90% i uns 2.000 € al final del període fèrtil.
Els primers quatre centres on Rezero ha portat Nou Període són a Esporles, Palma de Mallorca, Barcelona (Jesuïtes Gràcia) i Torelló. En total, gairebé 200 alumnes que ja no veuen la menstruació com una cosa bruta que cal amagar. Un dels aspectes que s’han rebut més positivament és que les sessions no s’adrecen només a les noies. La proposta es planteja així perquè per trencar tabús, és imprescindible que la informació arribi a tothom.
Molt bones valoracions
L’alumnat, que rep informació sobre el tema principalment a través de les xarxes socials o les amistats, ha valorat molt bé que Nou Període hagi arribat a les seves aules.
En la majoria dels casos, no havien sentit a parlar mai dels productes reutilitzables. Una de les participants reflexionava: “Segurament els productes reutilitzables són més desconeguts perquè no són tan interessants per les grans empreses com els productes d’un sol ús. De fet, gairebé totes fem servir les mateixes marques de tampons i compreses i són d’empreses multinacionals.”
“Fa més de quatre anys que tinc la regla, i es la primera vegada que veig unes calces menstruals, una compresa de tela o una esponja menstrual”, s’exclamava una altra.
Pel que fa a les qüestions de gènere, que també s’aborden a les sessions, una noia tenia clar que “si els homes tinguessin la regla, segur que estaria molt més acceptada i normalitzada a la nostra societat”. Una altra sostenia: “La regla és un tabú perquè als nois no els hi agrada parlar-ne i les noies hem de fer veure que no existeix”. Mentre que un company confessava que de la regla “no n’havia parlat mai, ni a classe ni enlloc” i sentia que gràcies a les sessions de Nou Període, l’havia normalitzat.
Com contribuir a difondre Nou Període des dels municipis
La campanya Nou Període continua així contribuint a visibilitzar les alternatives reutilitzables i lliures de tòxics als productes menstruals d’un sol ús. A més dels tallers en centres formatius, Rezero ofereix altres recursos orientats a ens locals. Inclouren des de formació per a personal tècnic d’ajuntaments, a plans de menstruació equitativa i sostenible o campanyes de comunicació adaptades al municipi.
Per saber com es pot contribuir a difondre la campanya Nou Període als instituts o des dels ajuntaments, contacta amb Rezero.
25 de juliol de 2022